Flere børn med diagnoser er med til at udfordre skolerne i Hvidovre.
Det konstaterer lokalpolitiker Sara Benzon (SF), der er formand for Børne- og Uddannelsesudvalget i Hvidovre Kommune.
Meldingen kommer oven på artikler hos Risbjerg & Co., der har kortlagt, at Hvidovres folkeskoler to år i træk har fordoblet antallet af bortvisninger af elever, som har lavet ballade i skoletiden.
Udvalgsformand vil se nærmere på forskel mellem skoler
Flest hjemsendelser er sket fra Avedøre Skole, Langhøjskolen og Risbjergskolen.
Holmegårdsskolen og Præstemoseskolen har omvendt ikke hjemsendt en eneste elev de seneste tre fulde kalenderår.
Det viser en aktindsigt, som Risbjerg & Co. har foretaget i Hvidovre Kommune. Det kan du læse mere om i artiklen 66 gange blev elever sendt hjem fra folkeskoler i Hvidovre – se hvorfra.
– Jeg vil den kommende tid være nysgerrig på, hvad stigningen skyldes. Men også hvad årsagen til den store forskel mellem skolerne er, skriver Sara Benzon i en mail som en reaktion på artiklerne.
Skoleleder: Vi bliver udfordret af at favne mange typer elever
Skoleleder Sille Sine Bruun Madsen fra Avedøre Skole fortæller i én af artiklerne, at skolerne i Hvidovre har fået til opgave at favne flere elever med forskellige behov.
Når en skole har mange børn med komplekse behov, kan man nogle gange komme til kort. Så kan det blive nødvendigt at sende en elev hjem.
Den analyse kan Sara Benzon godt følge.
– Der er ingen tvivl om, at det stigende antal børn med diagnoser kan udfordre vores skoler, skriver hun til Risbjerg & Co.
Børn med diagnoser skal ind i fællesskabet på skolerne i Hvidovre
Løsningen er ifølge Sara Benzon hverken at udelukke børn fra folkeskolerne eller at sende flere og flere elever hjem.
– Vi er nødt til at arbejde fokuseret på at give skolerne bedre rammer og muligheder for at lave fleksible løsninger, der i højere grad er tilpasset det enkelte barns behov.
– Børn med særlige behov for støtte skal også kunne være en del af det fællesskab, de allerede er i.
– Og hvis vi arbejder med for eksempel mellemformer, flere voksne i klasserne, mere fleksibel skoledag og andet, så kan vi rumme flere børn på den gode måde – nemlig, hvor det er til barnets bedste, skriver Sara Benzon.
LÆS OGSÅ: Hvidovre Kommune: Elever med særlige behov klarer sig bedre i den almene skole end i specialklasser
Skolelærere vil opgraderes
Den er lærerne i Hvidovre med på.
Men det kræver, at lærere får mere uddannelse og dermed flere værktøjer i kassen. Det kræver også, at der kommer flere hænder og penge til, lyder det fra Hvidovre Lærerforening.
– Vi skal undervise og håndtere et bredere spektrum af elever end tidligere.
– Og den kompleksitet, der ligger i den opgave, kalder på flere kompetencer – og flere hænder – hvis vi skal kunne skabe højere faglig trivsel og samtidig beskytte både fællesskabet, elevernes undervisningsmiljø og lærernes arbejdsmiljø, forklarer Morten Bo Larsen, kredsformand i Hvidovre Lærerforening.
– Vi lærere rammer vores kompetenceloft, når den opgave, vi skal løse, bliver stadig mere kompleks. Vi skal derfor have løftet vores kompetencer, fortsætter han.
Kompetente kræfter skal i spil på nye måder
Ifølge Hvidovre Lærerforening kræver løsningen penge. Men ikke kun.
– Ressourcer er tit lig med penge. Men jeg mener også, at vi skal se kritisk på den måde, vi nu og her driver både det specialiserede og det almene skoleområde.
– Der er så mange stærke og kompetente kræfter blandt lærerne rundt omkring. Øvelsen er at få sat dem i spil på måder, der skaber faglig trivsel og et trygt undervisnings- og arbejdsmiljø, skriver Morten Bo Larsen i en mail til Risbjerg & Co.
Sara Benzon mener også, at en nøgle til at løse problemerne er mere samarbejde mere på tværs af faggrupper.
Sara Benzon: Vi skal blive ved med at give penge til folkeskolen
Sara Benzon peger på, at en enig kommunalbestyrelse i efteråret blev enig om at afsætte godt 50 millioner kroner de næste år til forbedringer i folkeskolen.
Det kunne for eksempel være til at løfte kompetencer hos lærerne eller skabe bedre forudsætninger for samarbejde mellem eksempelvis pædagoger og lærere – eller have to lærere i hvert klasselokale.
Men penge kan jo kun bruges én gang. Og der er mange ønsker i spil, som du kan læse om i artiklen Folkeskolerne i Hvidovre skal laves om.
Ifølge Sara Benzon er politikerne opmærksomme på, at det kræver mere end et engangsbeløb at få flere typer elever til at blive del af folkeskolen.
– Det er vores opgave som politikere at sikre, at der fortsat bliver tilført penge, så skolerne ikke oplever, at der skal skabes mere rummelighed, uden at der følger midler med til det, skriver hun.





_NY.png)










