Maria Staghøj Durhuus trækker sit kandidatur til Folketinget for at fokusere på Hvidovre

PRESSEMEDDELELSE: Tidligere medlem af Folketinget Maria Staghøj Durhuus (S) dropper tankerne om genvalg for at "gøre en konkret forskel for mennesker lokalt"

Maria Staghøj Durhuus
Hvad det betyder lokalt for Socialdemokratiet, at kredsformand Maria Staghøj Durhuus nu bruger alle kræfter lokalt, melder pressemeddelelsen herunder intet om.

Efter grundige overvejelser har Maria Staghøj Durhuus besluttet at trække sit kandidatur som folketingskandidat og ikke stille op ved næste folketingsvalg.

Beslutningen betyder dog ikke et farvel til politik, men et tydeligt valg om at rette kræfterne mod det lokale politiske arbejde i Hvidovre.

– Jeg har truffet beslutningen med ro, taknemmelighed og respekt for den politiske rejse, jeg har været en del af.

– Ved det seneste folketingsvalg blev jeg ikke valgt, men valgkampen gav mig noget vigtigt med videre: møder med mennesker, ærlige samtaler, stærke fællesskaber og en endnu tydeligere fornemmelse af, hvorfor politik betyder noget, siger Maria Staghøj Durhuus.

LÆS OGSÅ: Maria Durhuus efter valgnederlag: S svigtede udlændingedebatten på Vestegnen

Langt fra et farvel til politik

Hun melder beslutningen ud nu for at give partiet, medlemmerne og vælgerne tydelighed og god tid til at se fremad.

For Maria Staghøj Durhuus handler politik om ordentlighed, ansvarlighed og respekt for det fællesskab, man er en del af. Derfor ønsker hun at give plads til nye kræfter, der kan tage stafetten videre frem mod næste folketingsvalg.

– Det her er ikke et farvel til politik. Tværtimod.

– Det er et valg om at vende hjem lokalt og bruge mine kræfter dér, hvor hverdagen leves, og hvor de politiske beslutninger kan mærkes helt tæt på.

– Jeg tror på, at stærke lokalsamfund bygges af mennesker, der engagerer sig, tager ansvar og holder fast i nærheden mellem politik og borger, siger hun.

Du kan læse om Maria Staghøj Durhuus’ politiske overvejelser i hendes faste klumme hos HvidovreNyt, red.

De største mærkesager for Maria Staghøj Durhuus

De mærkesager, der fik hende ind i politik, følger hende fortsat – men med forskelligt politisk afsæt.

Arbejdet for en værdig ældrepleje vil fremover især have et lokalt fokus, hvor løsningerne skal kunne mærkes tæt på borgerne, medarbejderne og hverdagen i Hvidovre.

Samtidig vil kampen mod opioider, rusmidler og de konsekvenser, de har for unge, familier og samfundet, fortsat være et område, hun vil rejse og arbejde med landspolitisk.

Pressemeddelelsen fortsætter under denne boks, hvor du kan tilmelde dig HvidovreNyts gratis nyhedsbrev:

Håber at tage tillid med ind i lokalpolitik

Maria Staghøj Durhuus retter samtidig en tak til alle, der har bakket hende op, stemt på hende, delt tanker, stillet kritiske spørgsmål, givet en hånd med eller på anden måde været en del af hendes politiske rejse.

Hun håber, at den tillid, hun tidligere har fået, også kan følge hende ind i det lokale politiske arbejde i Hvidovre.

– Den tillid betyder meget, og den tager jeg med mig videre i det arbejde, der nu ligger foran mig.

– Jeg ser frem til fortsat at være en aktiv del af det politiske arbejde – tættere på hverdagen, fællesskabet og de nære løsninger, som kan gøre en konkret forskel for mennesker lokalt, siger Maria Staghøj Durhuus.

LÆS OGSÅ: Maria Durhuus bliver klummeskribent hos HvidovreNyt: ”Vi mangler folkets stemme i demokratiet”

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her