Gungehusskolen, Engstrandskolen, Frydenhøjskolen og Hvidovre Privatskole er lige nu de bedste til at løfte elevernes faglige niveau i Hvidovre ifølge en ny analyse fra den borgerlige tænketank CEPOS.
Ifølge CEPOS’ rangering har de fire skoler i 2025 hævet sig over de fleste andre i landet, når det kommer til at løfte eleverne mere, end man kan forvente ud fra elevernes socioøkonomiske baggrund.
Den socioøkonomiske baggrund dækker over forældrenes niveau af uddannelse, hvad indkomsten er i hjemmet og andre faktorer, som man ved kan påvirke, hvor godt en elev klarer sig i skolen.
Skoler i Hvidovre er bedre end de fleste til at løfte elevernes faglige niveau
De fire skoler har hver især løftet eleverne til et niveau på 0,4 karakterpoint over forventningen ved afgangseksamenerne efter skoleåret 2024/2025.
Det giver skolerne en delt placering som nr. 155 i Danmark.
De fleste danske skoler i CEPOS’ opgørelse ligger på mellem +0,3 og -0,3 karakterpoint, som CEPOS kalder “undervisningseffekten”.
LÆS OGSÅ: Godt og dårligt ved folkeskolerne i Hvidovre ifølge eleverne
Holmegårdsskolen har klaret det dårligst i Hvidovre
I den modsatte ende af skalaen ligger Holmegårdsskolen som bundproppen i Hvidovre.
Holmegårdsskolen har i 2025 underpræsteret med -0,4 i undervisningseffekten. Det giver en ret lav placering på landsplan, hvor Holmegårdsskolen ligger på en delt 1.158.-plads.
Lidt bedre er det gået på Avedøre Skole, der på næstsidstepladsen i Hvidovre har ramt forventningen om, hvordan eleverne ville klare sig med en undervisningseffekt på 0.
Alle andre skoler i Hvidovre ligger højere.
Her kan du se den samlede liste over alle skoler i Hvidovre.
UE står for undervisningseffekt i CEPOS’ opgørelse over skoleåret 2024/2025:
| Rangering i Hvidovre | Skolens navn | Skolens type | UE | Rangering i Danmark |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Gungehusskolen | Folkeskole | 0,4 | 155 |
| 1 | Engstrandskolen | Folkeskole | 0,4 | 155 |
| 1 | Frydenhøjskolen | Folkeskole | 0,4 | 155 |
| 1 | Hvidovre Privatskole | Friskole/privat grundskole | 0,4 | 155 |
| 5 | Esajasskolen | Friskole/privat grundskole | 0,3 | 230 |
| 6 | Risbjergskolen | Folkeskole | 0,2 | 336 |
| 7 | Dansborgskolen | Folkeskole | 0,1 | 455 |
| 7 | Langhøjskolen | Folkeskole | 0,1 | 455 |
| 7 | Præstemoseskolen | Folkeskole | 0,1 | 455 |
| 10 | Avedøre Skole | Folkeskole | 0,0 | 606 |
| 11 | Holmegårdsskolen | Folkeskole | -0,4 | 1158 |
LÆS OGSÅ: Sara Benzon: Færre penge til visse skoler er en politisk prioritering
Anderledes liste for de seneste tre skoleår
CEPOS har dog også en supplerende liste.
Den viser, hvordan skolerne i Hvidovre har løftet elevernes faglige niveau set hen over de tre seneste skoleår tilsammen.
Ifølge CEPOS er denne liste mindre følsom over for tilfældige årlige udsving i elevernes resultater.
Omvendt giver den måske også et lidt mindre retvisende billede af skolerne lige nu.
Eksempelvis har Gungehusskolen de seneste to år gjort en stor indsats for netop at hæve elevernes karakterer. Med stor succes.
Listen over undervisningseffekten i Hvidovres skoler for skoleårene 2022-2025 ser således ud:
| Rangering i Hvidovre | Skolens navn | Skolens type | UE | Rangering i Danmark |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Engstrandskolen | Folkeskole | 0,5 | 93 |
| 2 | Frydenhøjskolen | Folkeskole | 0,4 | 155 |
| 2 | Esajasskolen | Friskole/privat grundskole | 0,4 | 155 |
| 4 | Præstemoseskolen | Folkeskole | 0,3 | 237 |
| 5 | Dansborgskolen | Folkeskole | 0,1 | 469 |
| 5 | Gungehusskolen | Folkeskole | 0,1 | 469 |
| 7 | Hvidovre Privatskole | Friskole/privat grundskole | 0,0 | 610 |
| 8 | Langhøjskolen | Folkeskole | -0,2 | 909 |
| 9 | Holmegårdsskolen | Folkeskole | -0,3 | 1040 |
| 9 | Avedøre Skole | Folkeskole | -0,3 | 1040 |
| 11 | Risbjergskolen | Folkeskole | -0,5 | 1243 |
Risbjergskolens bundplacering har for længst skabt stor debat.
Læs blandt andet debatindlægget Hvilke penge skal løse udfordringer på Risbjergskolen, ligesom det er sket på Gungehusskolen?
Artiklen fortsætter under denne boks, hvor du kan tilmelde dig HvidovreNyts gratis nyhedsbrev:
Skole for højtbegavede børn ligger i toppen af CEPOS’ liste
På listen over de seneste tre skoleår i hele Danmark bliver den dårligste placering indtaget af Nysted Efterskole i Guldborgsund. Her er undervisningseffekten nede på -1,6.
I toppen ligger Atheneskolen i Lyngby-Taarbæk med en undervisningseffekt på 1,6.
Atheneskolen er en nicheskole for højtbegavede børn.
Friskoler og private grundskoler topper CEPOS-liste
Atheneskolen deler dog en særlig egenskab med de fleste andre skoler i toppen af listerne. Den tilhører nemlig CEPOS-kategorien ”Friskoler og private grundskoler”.
Den omfatter skoler med både traditionel og eksperimenterende tilgang, og også muslimske friskoler.
Det får CEPOS til at pege på, at det ikke er ét bestemt værdigrundlag, som kendetegner skoler, der gør det ”rigtig godt”.
CEPOS: Tid til faglig ledelse gør forskellen
Forskningschef i CEPOS, Karsten Bo Larsen, mener, at det i stedet handler om skolernes ledelse og om lærerkompetencer.
– På de frie grundskoler bruger ledelsen mere tid på faglig ledelse – altså på at støtte lærerne i at skabe god undervisning.
– I folkeskolerne bruger ledelsen mere tid på administration og politiske krav.
– Det tyder på, at mere frihed til ledelse og undervisning kan styrke folkeskolens resultater, siger Karsten Bo Larsen i en pressemeddelelse.
CEPOS kalder sig selv en “uafhængig tænketank med et borgerlig-liberalt idégrundlag”.
LÆS OGSÅ: Bortvisninger af elever fra folkeskoler i Hvidovre er fordoblet to år i træk













