Så meget godt er i gang i Hvidovre

DEBATINDLÆG: Borgmester Anders Wolf Frisdahl Andresen (SF) giver sit syn på initiativer, der er i gang i kommunen

Anders Wolf Frisdahl Andresen
Mange gode projekter er i gang i Hvidovre - men vi skal også huske, at alt ikke kan lade sig gøre, lyder det fra borgmesteren i dette indlæg. (Foto: Hvidovre Kommune)

Sommerferien er lige om hjørnet for de fleste af os.

Hvidovre blomstrer lige nu, og vi er så heldige, at vi bor ud til kysten og kan dyppe tæerne i vandet, hvis vi får lyst.

I Kommunalbestyrelsen har vi også holdt vores sidste møde inden ferien, vores arbejde med kommunens budget er sat på pause, inden vi for alvor tager fat på budgetforhandlingerne i august.

Frem til den 4. september kan alle komme med idéer til kommunens budget for 2027-2030 på Deltag Hvidovre, og der plejer ikke at være mangel på idéer og input til nye tiltag – hverken fra borgere eller politikere.

Den lyst til udvikling og det store lokale engagement, som de mange idéer jo er et udtryk for, er fantastisk dejligt at opleve år efter år.

Husk, at ikke alt kan lade sig gøre

Alle, der bidrager – både blandt borgerne, fra foreningslivet, kommunens råd, nævn og bestyrelser – og i Kommunalbestyrelsen – skal have stor tak.

Når kommunen inviterer til at komme med input til budgettet, så følger der altid en lille note med: Husk, at det ikke er alle idéer, der kan blive til virkelighed.

Kommunen har et budget på fem milliarder kroner om året, og når idéerne er mange, er vi i Kommunalbestyrelsen nødt til at prioritere de penge, vi har i Hvidovre Kommune.

Men så er det jo godt at kigge rundt og konstatere, at der allerede er så meget godt i gang her i vores by

Fra børnenes trivsel til styrket butiksliv

Der er større og mindre projekter og tiltag i gang på alle kommunens fagområder.

Tiltag og initiativer, der involverer både kommunens fagfolk, frivillige borgere og organisationer, kommunens råd og samarbejdspartnere i det lokale erhvervsliv og har til formål blandt andet at udvikle og forbedre velfærden, de fysiske rammer i vores by, balancen i boligudbuddet, skabe bedre fremkommelighed og sundhed, sikre bedre miljø og forhold for natur og biodiversitet.

Det er for eksempel alle tiltagene under ”En skole for alle”, der er i gang med at løfte både faglighed og trivsel for alle Hvidovres børn og unge i vores folkeskoler. Og tilsvarende indsatser i vores dagtilbud.

Det er samarbejdet mellem kommunen og boligselskaberne om sociale viceværter og tiltagene U-start og Genstart, som hjælper børn og unge med skolevægring tilbage til en almindelig hverdag igen.

Vores indsats for at løfte børnenes trivsel og faglighed har givet så fine resultater, at Gungehusskolen var den første skole, som den nye undervisningsminister valgte at besøge efter sin tiltrædelse. Det er vi stolte af.

Debatindlægget fortsætter under denne boks, hvor du kan tilmelde dig HvidovreNyts gratis nyhedsbrev:

Idrætsvision og byudvikling

Det er også arbejdet med Kommunalbestyrelsens idrætsvision, som skal fremtidssikre og forbedre forholdene for idræts- og foreningslivet.

Det er indsatsen for at styrke de ældre borgeres livskvalitet og selvstændighed gennem rehabilitering og træning i eget hjem.

Det er byudviklingsprojekter, som Gartnerhaven i Avedøre, området syd for Høvedstensvej og Hvidovre Havn, som tilfører værdi til eksisterende områder og giver bedre mulighed for fællesskaber.

LÆS OGSÅ: Store byggeprojekter i Hvidovre: Få et overblik

Det er de fælles indsatser for at skabe Danmarks grønneste erhvervsområde på Avedøre Holme med vedvarende energi, mere biodiversitet med videre, og for at skabe gode forhold for butikslivet – og livet i det hele taget – på Hvidovre Torv.

Og alt dette er bare nogle få eksempler på de mange, mange forskellige gode udviklingstiltag, der allerede er i gang.

LÆS OGSÅ: Minister fik tilhørere i Hvidovre til at tabe kæben: Sagde han virkelig det?

Tak for engagement og bidrag

Vi ser tilbage på et første halvår af 2026, hvor aktive seniorer fortsat bidrager til Seniorvenlig By-projektet, og mange borgere engagerede sig i klimaspørgsmålet omkring Borgernes Klimamøde i marts.

Hvor beboere og foreninger langs med kysten har givet deres besyv med om fremtidens kystsikring af Hvidovre, og hvor vi endnu engang oplever, at alle kommunens råd – fra det Fælles Ungdomsråd over Udsatterådet, Handicaprådet, Integrationsrådet og Det Grønne Råd til Seniorrådet – fungerer som gode sparrings- og samarbejdspartnere for kommunen og Kommunalbestyrelsen.


På vegne af Kommunalbestyrelsen vil jeg gerne sige tak til alle, der enten som ansatte i kommunen, som frivillige eller som samarbejdspartnere bidrager til at skabe det gode liv, vi har her i Hvidovre, og i udviklingen af vores by.

Vi skal også huske projekter, der allerede er i gang

Når vi i Kommunalbestyrelsen efter sommerferien gennemgår de nye idéer til budgettet, som er kommet fra både borgere og politikere, så foreslår jeg, at vi gør det med blik for alle de tiltag og udviklingsprojekter, der allerede er sat i gang i Hvidovre i de seneste år.

Og at vi – hvis vi beslutter at sætte nye initiativer i søen – gør det med respekt for, at mennesker trods alskens ny teknologi ikke har uanede ressourcer.

LÆS OGSÅ: Borgmester: Nu får vi styr på byudvikling i Hvidovre

Alle de nye tiltag, der bliver arbejdet med, kræver en stor arbejdsindsats fra kommunens ansatte, og der er grænser for, hvor mange flere udviklingsspor, der kan sættes i gang, hvis medarbejderne skal kunne løse deres opgaver ordentligt og med høj kvalitet.

God samarbejdskultur i Hvidovre

Endelig vil jeg også sende en tak til Kommunalbestyrelsen.

Det har stor betydning for Hvidovre, at vi over de seneste år har fået opbygget en god samarbejdskultur.

Når vi på tværs af politiske partier og grupper er sammen om at sætte retningen for vores by – for eksempel i arbejdet med kommunens klimaplan, Hvidovrestrategien og de seneste to budgetaftaler – så giver det både ro, stabilitet og en positiv grobund for udvikling.

Nu skinner solen, og for mange af os er det tid til at lade batterierne.

Jeg vil ønske alle i Hvidovre en dejlig sommer.

God ferie til jer, der skal have dét – og tak til jer, der arbejder over sommeren og holder vores by i gang.

Venlig hilsen

Anders Wolf Frisdahl Andresen, borgmester

LÆS OGSÅ: Rådhuset brænder: Hvem fra kommunalbestyrelsen redder borgmesteren ud?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her