Når man selv kommer fra en tryg kernefamilie som Mie Overgaard Rink, har man en forpligtelse til at bruge noget af sit overskud på at hjælpe dem, der ikke har været lige så heldige.
Måske derfor begyndte hun at læse til sygeplejerske. Det viste sig ikke at være det rigtige for hende, og i stedet blev hun pædagog.
I dag er hun pædagogisk leder i fritids- og ungdomsklubben Regnbuen i Avedøre – og hun er det med hud og hår.
Arbejde føles ikke som arbejde
Hun får jævnligt at vide, at hun er et klasseeksempel på en ildsjæl. Drevet af en uimodståelig trang til at gøre en forskel for folk omkring hende.
Det gør hun ved at engagere sig de steder, hvor der er brug for det.
Hun har for eksempel været formand for bestyrelsen i sin datters daginstitution og er suppleant i bestyrelsen for den skole, datteren nu går på.
Hun er en del af kommunens SSP-samarbejde (Skole, Socialforvaltning og Politi), men først og fremmest hjælper hun de børn og unge, der kommer i Regnbuen.
Det gælder også de op til 25-årige, som er tilknyttet klubben i en særlig seniorordning.
– Mit arbejde i Regnbuen føles ikke som et arbejde, det er mere en naturlig forlængelse af mig, siger hun.
Det betyder, at hendes arbejdsliv og privatliv ofte blandes sammen.
Vi skal tænke mindre på os selv
Mie kan eksempelvis ikke lade være med at overføre sine egne værdier til de børn og unge, der kommer i Regnbuen.
– Jeg synes, at der generelt mangler noget samfundssind, siger hun.
– Alt for mange tænker mest på sig selv, så jeg forsøger at præge så mange som muligt i en retning, hvor de bliver bedre i stand til at smile mere, tale lidt pænere og hjælpe dem, der har behov for hjælp.
– Det er der virkelig brug for i en tid med meget mistrivsel og skolevægring.
Artiklen fortsætter under denne boks, hvor du kan tilmelde dig HvidovreNyts gratis nyhedsbrev, så du opdager mange andre fede portrætter:
Mange forgreninger ud i byen
Mie Overgaard Rinks arbejde rækker ofte ud over klubbens matrikel.
Hun og de andre pædagoger kører blandt andet hestevogn for plejehjem og flere andre institutioner.
De deltager i julemarkeder og optræder med dansehold flere steder.
De har også et samarbejde med Avedøre Skole, hvor de kommer i det store frikvarter og arrangerer kreativt værksted, tumlesal og en udendørs bane med forskellige aktiviteter.
Alt sammen for at skabe glæde og minimere konflikter.
Mie Overgaard Rink har hovedet fuld af arrangementer
Hvad fylder ellers i dit hoved for tiden?
– Jamen, mit arbejde fylder faktisk det meste. Jeg har været tovholder i et netværk, som i samarbejde med SSP og lokalpolitiet hjalp til med, at sidste skoledag for byens 9. klasser foregik på en tryg måde for alle.
– Jeg er desuden med som medarbejder til arrangementet “Sjov Lørdag” i Avedøre, som foregår to gange om året gennem Hvidovre Kommune.
– Det er et gratis tilbud til især de familier, der ikke har mulighed for at tilbyde deres børn alt muligt. Her er der hoppeborg, fodboldturnering, svømning, klatring og meget mere.

Hvad går du og glæder dig til?
– Hver sommer tager vi med klubben til den årlige musikfestival Vilde Vulkaner. Det er et fantastisk arrangement – et mini-Roskilde uden alkohol og kun for børn.
Undgå pyt-knappen!
Hvad er det bedste råd, du har fået?
– Jeg har fået mange gode råd, men det bedste er nok at se livet som en lineal.
– Når vi ind imellem bøvler med et eller andet, kan det føles, som om det aldrig bliver bedre igen.
– Men når man så ser tilbage på det, fyldte det måske ikke engang en millimeter. Livet bliver lettere, hvis man formår at sætte tingene lidt i perspektiv.
Hvad er så det dårligste råd, du har fået?
– At jeg bare skal trykke på pyt-knappen. Det er for mig det samme som at sige, at man bare skal lægge låg på følelserne.
– Man skal selvfølgelig vælge sine kampe, men det er generelt bedst at komme ud med det.
– Bliver man ked af det eller såret, skal man ikke bare sige pyt, men handle på den følelse.
Tre fede steder i Hvidovre – og en kæmpe fest
Hvilket sted i Hvidovre vil du anbefale til andre?
– Jeg har faktisk tre steder: Kims Kram i Hvidovre Centrum. Det er en fantastisk lokalbutik, især hvis man har børn.
– Er man sulten, skal man tage til Kebabhuset Bago i Avedøre. Det smager skønt, og personalet er simpelthen så søde.
– Og vil man virkelig forkæle sig selv, skal man besøge min yndlingscafé, Café Victoria. Det er bare så rart at komme der.

Hvis du fik en million kroner og skulle bruge dem til at gøre noget godt for Hvidovre, hvad ville du så gøre?
– Så ville jeg arrangere en kæmpe fest for alle børn og unge i byens syv fritids- og ungdomsklubber. Med musik og mad og hele molevitten.
– Der har tidligere været lidt splid mellem klubberne og forvaltningen, men i dag står vi forenet og laver en masse på tværs. Det gør vi på grund af den nuværende centerchef, som heldigvis kan se værdien i klubberne.
– Det samarbejde gad jeg virkelig godt hylde med en fest, som samtidig viser alt det frem, som klubberne kan. Og som giver de unge den fedeste oplevelse.
Mie Overgaard Rink er født 1981. Adopteret fra Sydkorea, opvokset i Allerød. Har haft sin gang i Hvidovre siden 18 års-alderen og boet her de seneste 10 år. Uddannet pædagog og har været pædagogisk leder i Regnbuen i to år. Har en mand og en datter på ni år.
LÆS OGSÅ: De kalder mig Avedøres borgmester





